سفارش تبلیغ
صبا ویژن
امّا حقّ شما برمن . . . این است که به شما بیاموزم تا نادانی نکنید و ادب آموزم تا بدانید . [امام علی علیه السلام]
کل بازدیدها:----6074---
بازدید امروز: ----3-----
بازدید دیروز: ----3-----
روشهای نوین آموزشی وخلاقیت

 

نویسنده: صدیقه بخشی
یکشنبه 87/9/10 ساعت 11:3 صبح

انگیزش ، هنگامی بیشترین اثر را دارد که خودجوش باشد . خودانگیختگی دانش آموزان نیز زمانی به موفقیت ختم می شود که بزرگ سالان ، جو انگیزشی مثبتی را برای آنان بوجود آورند .

 

حفظ انگیزش و اشتیاق دانش آموزان نسبت به یادگیری ، هنوز روشی قدرتمند برای ایجاد مدرسه ی امن و دل پذیر است . دانش آموزان خودانگیخته ، نسبت به یادگیری و محیط یادگیری شان (مدرسه ) احساس مالکیت پیدا می کنند . بهترین انگیزش از طریق خودانگیختگی ایجاد می شود نه از طریق تنبیه ، تهدید و رشوه دادن .

راه های متعددی وجود دارد که بزرگسالان می توانند از طریق آن انگیزش دانش آموزان را نسبت به یادگیری حفظ کنند . این فنون هم در خانه و هم در مدرسه موثرند و عبارتند از :

 

حفظ نگرش مثبت نسبت به مدرسه

تعجب آور این است که چگونه بزرگ سالان ، پیام های داری جنبه ی منفی نسبت به مدرسه و تکالیف یادگیری را به دانش آموزان منتقل می کنند . به هنگام گفت و گو با دانش آموزان ، به این نکته توجه داشته باشید ، سخنانی که به آنان درباره ی مدرسه و یادگیری می گویید ، سخنانی نباشد که به جای ایجاد رضایت و اشتیاق در آن ها منجر به دل سردی و ناراحتی شان از تحصیل شود .

 

محاصره ی دانش آموز با محرک های انگیزشی

در مدرسه به طور مکرر و فراوان از محرک های تاییدی ، پوستر و تابلو هایی که موفقیت دانش آموزان را نشان می دهد ، عبارات و بیاناتی که در تایید تکالیف و فعالیت های تحصیلی باشد ، استفاده کنید .

 

الگوی انگیزشی

رفتار بزرگسالان به عنوان الگوی انگیزشی برای ایجاد انگیزش تحصیلی در فرزندانشان ، دارای اهمیت است . از طریق همین الگوسازی است که می توان رفتارهای تحصیلی موردنظر را به دانش آموزان منتقل کرد . در آموزش فرزندانتان ، به طور فعال شرکت کنید . در انجام تکالیف به آنان کمک نمایید و به مدرسه شان رفته و با اولیای مدرسه درباره ی وضعیت تحصیلی آنان گفت و گو کنید . در انجام تکالیف آموزشی ، شرکت فعالانه داشته باشید.

 

 تقدیر از سعی و تلاش دانش آموزان

موفقیت دانش آموزان می تواند ناشی از توانایی هوشی آنان باشد . به بیانی دیگر ، برای القای خودانگیختگی، ضرورت دارد که تلاش های دانش آموزان را حتی بیش تر از دست آوردهای شان مورد تمجید و تشویق قرار دهید .

 

تشویق کلامی بزرگ سالان بهترین پاداش برای دانش آموزان

هنگامی که بزرگ سالی ، دانش آموز را مورد تشویق قرار می دهد ، بهترین پاداش در مقابل کارهایش محسوب می شود ; زیرا تشویق کلامی بهتر از هر نوع پاداش مالی یا امتیاز است .

 

تشویق دانش آموزان در ارتباط با رفتارهای بنیادی مربوط به مدرسه

بزرگ سالان اغلب فراموش می کنند که رفتن به مدرسه برای دانش آموزان به عنوان رفتاری چالش انگیز تلقی می شود . این چالش ، هنگامی شکل می گیرد که دانش آموز برای اولین بار می خواهد به مدرسه برود ; زیرا مدرسه محیطی است که قوانین و مقررات رسمی را به گونه ای به آنان ارائه می کند که تا کنون در زندگی تجربه نکرده اند .

 

منبع : رشد معلم – شماره چهاردهم – نیمه دوم فروردین 1387 – نوشته ی جان . ای . مایر  -

ترجمه احمد شریفان و مصطفی زینلی


    نظرات دیگران ( )

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • تعامل خانواده و مدرسه ، جاده ای دوسویه
    چگونه دانش آموزانی پرسشگر تربیت کنیم ؟
    حکایتی برای کلاس
    ایجاد مدرسه سالم
    ظهور هوش هیجانی

  •  RSS 

  • خانه

  • ارتباط با من
  • درباره من

  • پارسی بلاگ
  • درباره من

  • لوگوی وبلاگ

  • اوقات شرعی

  • اشتراک در وبلاگ

  •